මාතර තංගල්ල ප්රධාන මාර්ගයේ දික්වැල්ල නගරයට පෙනෙන
දුරින් මෙම සුප්රකට විහාරය ඉදිකොට ඇත. එකල වැව් දෙකකට සමීපව පිහිටි කුඩා කඳුගැටයක්
මත ගිමන් හලක් පිහිටා තිබූ නිසා වැවුරුකන්නල නම ව්යවහාරයට පැමිණ තිබේ. විශාලතම බුද්ධ
ප්රතිමා වහන්සේ වැඩහිඳින නිසා මෙම ඉපැරණි පුදබිම වැවුරුකන්නල බුදුරජ මහා විහාරය
ලෙස 1969 මාර්තු 2 වැනි දා සිට නම් කොට
තිබේ. ඊට පෙර මෙම විහාරය සුදස්සනානන්ද විහාරය නමින් හඳුන්වන ලදී.
වැව්රුකන්නල බුදුරජ මහා විහාරයේ ඉතිහාසය මහනුවර යුගයේ
රාජාධිරාජසිංහ යුගය දක්වා දිව යයි. එම රජතුමාගේ මඩකුඹුර වාසල දේවියගේ පුතා
වැවුරුකන්නල පිහිටි ඉපැරණි ගිමන්හලෙහි භකෂූන් වහන්සේ කෙනෙකු ලෙස වාසය කොට ඇත.
මහනුවරින් දුර ප්රදේශයක එලෙස වාසය කොට ඇත්තේ ආරකෂාව සඳහාය. උන්වහන්සේ ’රජකුමාර හිමි ලෙස ද ප්රදේශයේ ජනතාව විසින් ආමන්ත්රණය කළහ. රජකුමාර
හිමි බුරුමයෙන් මෙරට උපසම්පදාව රැගෙන ඒමට වැඩම කළ භිකෂූන් වහන්සේ ලා සත් නමගෙන්
එක් නමක ලෙස ද සැලකෙති.
දික්වැල්ල සුදස්සනානන්ද විහාරයේ ආරම්භය සිදුවන්නේ ද
උන්වහන්සේගෙන් ය. දික්වැල්ල බුදුරජ මහා විහාරස්ථානයේ බුදු ගෙවල් 3 ක් පිහිටා ඇත. ඒ අතරින්
පැරණිතම බුදුගෙය ඉදි කොට ඇත්තතේ 1870 දී ය.
විහාරයේ සිතුවම්
ඉපැරණි බුදු ගෙය තුළ සැතපෙන බුදු පිළිම වහන්සේ නමක් වැඩ
හිඳිති. විශාල මකර තොරණකින් එම බුදු ගෙයට ඇතුළු විය යුතුය. බුදුන්වහන්සේගේ සහ අග්ර
ශ්රාවකයන් වහන්සේලාගේ පිළිමද මෙම විශාල බුදු මැදුරේ නිර්මාණය කොට ඇත. ඊට අමතරව
ජාතක කථා මෙන්ම බුද්ධ චරිතයේ විවිධ අවස්ථාද සිතුවම් කොට තිබේ.
වැවුරුකන්නල බුදුරජ මහා විහාරයේ ඉදිකොට තිඛෙන දාගැඛෙහි
බුදුන් වහන්සේගේ සහ ශ්රාවකයන් වහන්සේලාගේ ධාතූන් වහන්සේ හතළිස් නමක් වැඩ සිටිති.
ඉපැරණි දේවාලයක් සහ සීමාමාලකයක් ද මෙම පිදුබිම සතුව පවතී.
ඉපැරණි ආවාස ගෙය අද කුඩා කෞතුකාගාරයක් ලෙස පවතවාගෙන යයි.
1839 ජූලි මස 8 වැනි දා ඉදිකරන ලද ඉපැරණි
පිරිත් මණ්ඩපයක් ද විහාරස්ථානයේ ධර්මශාලාවෙහි තබා ඇත.
ශ්රී ලංකාවේ විශාලතම ඔරලෝසුව තැන්පත් කොට ඇත්තේද
වැවුවරුකන්නල බුදු රජ මහා විහාරයේය. 1927 දී එය නිර්මාණය
කිරීමෙන් පසුව මග්ගොන සිට විහාරස්ථානයට රැගෙනවිත් තිබේ. වැවුරුකන්නල බුදු රජ මහා
විහාරය ලෙස අද මෙම විහාරය හඳුන්වන්නේ අසූ අට රියන් සමාධි බුදු පිළිම වහන්සේ නමක්
එහි ඉදි කොට ඇති නිසාවෙනි.
මාතර දිස්ත්රික්කයේ පිහිටි බැතිමතුන්ගේ නොමඳ වන්දනයට
ලක් වූ බොදු පුදබිමක උරුමයක් එලෙසින් වැවුරුකන්නලින් ද ප්රකට වෙයි.
Wewurukannala Viharaya
miles east of Matara is
the town of Dikwella, where there is one of the most amazing Buddhist temples
in Sri Lanka. The Wewurukannala Vihara temple is dominated by an image of a
seated Buddha. It is 160ft high, the largest statue in all of Sri Lanka and
dates back to the time of King Rajadhi (1782 - 1798).
The temple has three
parts, the oldest being about 250 years old; however this is of no particular
interest. The next part has life size models of demons and sinners shown in
graphic detail. If you don't follow the path to enlightenment this is what
happens to you. Punishments include being drowned in boiling cauldrons, sawn in
half, disemboweled and so on. Finally there is the enormous seated Buddha that
is as high as an eight-storied building. [h]
The temple walls show you
the path towards enlightenment by depicting hundreds of comic strip
representations of events in the Buddha's life. Among one of the episodes is
the Chulla Dhammapala Jataka. It tells the story of how King Maha Prathapa of
Varanasi on entering the palace found the queen cuddling her seven month old
child. After ignoring him the King was left insulted so ordered that the prince
be executed and the body be thrown into the air. Several Jataka Stories are
also amid the paintings, which where selected for Vesak stamps in 1991. One
depicts The Kattahari Jataka showing Prince Kastavahana, son of King
Brahmadatta resting with his entourage.
The temple museum is a
must see place if you visit there. The most impressive is the large clock which
can be seen from font of the the building. Inside, the mechanism of the clock
is protected inside a glass cubicle. The
clock is has been built by a local craftsman called W. Elaris De Silva from
Maggona in 1926 and purchased by the priest in 1928 for a sum of 3000 rupees
and fixed at the temple. This mechanical masterpiece is working even today and
rings at thewawa time at the temple every morning and evening.
0 අදහස් දක්වන්න....:
Post a Comment